Szkoła Podstawowa im. Zbigniewa Świętochowskiego w Barczewie
w latach 2013 - 2015 brała udział w Programie Szkół Promujących Zdrowie.
Program Promujący Zdrowie Szkoły Podstawowej im. Zbigniewa Świętochowskiego w Barczewie pod hasłem „ Moda na zdrowie" adresowany był do trzech grup odbiorców; uczniów, nauczycieli i rodziców naszej szkoły.
24 listopada 2016 odbyła się Konferencja „Szkoła Promująca Zdrowie”
Podczas spotkania kurator Grzegorz Wierzchowski pogratulował przedstawicielom 50 placówek, które dołączyły do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. W sali kinowej Politechniki Łódzkiej spotkali się dyrektorzy i nauczyciele szkół oraz przedszkoli, które w codziennych działaniach dydaktycznych i wychowawczych propagują zdrowy styl życia. Kurator oświaty Grzegorz Wierzchowski wręczył im certyfikaty potwierdzające przynależność do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Kurator podziękował szkołom za upowszechnianie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania i korzyści płynących z regularnej aktywności fizycznej. Życzył także dalszych sukcesów w edukacji prozdrowotnej dzieci i młodzieży.
Program opracowały i koordynowały przebieg jego realizacji w naszej szkole - Renata Kręzel i Magdalena Kubiak.
Więcej o programie w tekście poniżej. Zdjęcia oraz działania dostępne na stronie internetowej naszej szkoły.
PROBLEM PRIORYTETOWY
„Niewłaściwe nawyki żywieniowe ucznia. Przewaga produktów żywnościowych o małej zawartości odżywczej".
„ Zła organizacja czasu wolnego. Wybór siedzącego trybu życia".
Opis problemu:
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego w maju i czerwcu 2013 r. stwierdzono, że duża grupa dzieci dokonuje niewłaściwych wyborów odnośnie produktów spożywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka oraz niewłaściwie dysponuje wolnym czasem. Uczniowie w ramach drugiego śniadania często przynoszą z domu słodycze bądź zaopatrują się w nie w sklepiku szkolnym. Z obserwacji pań pracujących w kuchni wynika, że duża grupa stołujących się uczniów nie zna warzyw, które wchodzą w skład surówek. Dzieci wyrzucają do odpadów nieskonsumowane porcje. Zdarza się, że spora ilość owoców otrzymywanych do obiadu w stołówce szkolnej jest przez dzieci wyrzucana do kosza. Zauważono również, że spora grupa dzieci w wolny czas spędza biernie, najczęściej przed komputerem i wybiera takie gry, w których bohaterowie są mistrzami sportu. Bardzo często zapominają wtedy o prawidłowej postawie i robieniu przerw w grze. Coraz większa liczba uczniów ma wady postawy. Część dzieci nie zna znaczenia aktywności ruchowej w profilaktyce wad postawy, nie potrafi po pracy umysłowej zrelaksować się.
Uzasadnienie:
Odżywianie i aktywność całego ciała ma bezpośredni wpływ na rozwój organizmu ludzkiego i warunkuje prawidłowy rozwój fizyczny oraz sprawność umysłową i ruchową ucznia w wieku szkolnym. Prawidłowe żywienie połączone z regularnie podejmowaną aktywnością fizyczną są kluczowymi czynnikami środowiskowymi warunkującymi optymalny rozwój oraz utrzymanie wysokiego potencjału zdrowotnego człowieka. Dzięki uczestnictwie w programie „Moda na zdrowie" dzieci będą mogły poznać zasady racjonalnego odżywiania oraz przekonać się o ogromnym wpływie aktywności fizycznej na zdrowie.
CEL: POPRAWIĆ POZIOM PRAWIDŁOWYCH ZACHOWAŃ W ZAKRESIE ODŻYWIANIA WŚRÓD UCZNIÓW.
Wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów
dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego.
Zwiększenie liczby uczniów, którzy świadomie i aktywnie będą spędzać czas w gronie rówieśników i rodziny.
Opracowując ten program, założyłyśmy, że:
• podkreślimy rolę właściwego odżywiania;
• zachęcimy do spożywania zdrowych produktów, dużej ilości warzyw i owoców;
• uświadomimy, jak ważny jest umiar w jedzeniu słodyczy;
• poinformujemy o szkodliwości jedzenia nadmiaru słodyczy (próchnica zębów, nadwaga, ...);
• zwrócimy uwagę na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłku;
• wyrobimy zamiłowanie do wycieczek i aktywności ruchowej jako źródła zdrowia, radości, rekreacji i wypoczynku;
• stworzymy warunki do rozwijania aktywnej i twórczej działalności ruchowej;
• przyczynimy się do rozwinięcia ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej poprzez systematyczne organizowanie gimnastyki, zabaw ruchowych, zawodów sportowych;
• zachęcimy dzieci do wszelkich samorzutnych zabaw związanych z ruchem;
• rozbudzimy zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem, ułatwimy nabywanie podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie, wdrożymy ich do samooceny własnego stanu zdrowia i sprawności;
• włączymy innych (rodzice, instytucje...) w organizowanie praktycznej działalności uczniów zmierzających do polepszania ich stanu zdrowia;
• postaramy się o wyrabianie nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu, zwiększanie poziomu sprawności;
• ukształtujemy postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz umiejętności przewidywania skutków swoich zachowań.
W zakresie wiadomości i umiejętności uczeń:
• określi, w jakim stopniu stosuje się do zasad zdrowego stylu życia,
• wie, co należy jeść, aby być zdrowym, rozumie potrzebę prawidłowego żywienia (witaminy, składniki mineralne),
• wie, od jakich czynników zależy dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze,
• wie, że warzywa i owoce są najlepszą przekąską w ciągu dnia,
• wie, jak wybrać zdrowsze jedzenie zamiast mniej zdrowego,
• umie podać skutki niewłaściwego odżywiania,
• wie, jakich pokarmów powinien unikać oraz o jakich porach należy spożywać posiłki, potrafi przygotować przykładowe jadłospisy,
• rozumie potrzebę ruchu i aktywności całego ciała jako źródła zdrowia,
• wie o konieczności częstego spożywania owoców i warzyw,
• rozumie konieczność zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy i żywności szkodzącej zdrowiu,
• zaprojektuje najlepsze formy wypoczynku dla reprezentujących różne zawody,
• określi zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu,
• dokona samooceny i samokontroli postawy ciała,
• dokona oceny postawy ciała kolegi (koleżanki),
• wykona ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę,
• przeprowadzi ćwiczenia śródlekcyjne,
• zna znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce wad postawy,
• wie, że nadmiar w spożywaniu posiłków i brak ruchu powoduje otyłość, która jest przyczyną wielu chorób/ schorzeń,
• zna przyczyny powstawania wad postawy i sposoby ich korekcji,
• zna najczęściej występujące wady postawy,
• zna przyczyny występowania próchnicy zębów,
• dokonuje samooceny sprawności fizycznej na podstawie wykonanych prób sprawnościowych,
• wykonuje sprawdzian poziomu wydolności z pomiarem tętna przed i po wysiłku,
• wie, jaki jest wpływ zdrowego odżywiania i ćwiczeń fizycznych na rozwój organizmu (mięśni, układu kostnego, układu krążenia i układu pokarmowego),
• zna zasadę kulturalnego spożywania posiłków oraz uczestnictwa w widowisku sportowym (Savoir vivre – zachowanie się przy stole, kibicowania podczas gier, zabaw oraz zawodach sportowych), zasady „fair play" w różnych formach aktywności ruchowej,
• zna wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku,
• unika niebezpieczeństw zagrażających jego zdrowiu.
W zakresie postaw uczeń:
• dokonuje autokorekty własnej postawy ciała;
• systematycznie wykonuje ćwiczenia śródlekcyjne, proste ćwiczenia korekcyjne;
• systematycznie uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej;
• dba o własną sprawność fizyczną;
• dokonuje samokontroli (wypełnia dzienniczek zdrowego stylu życia) i samooceny sprawności fizycznej;
• włącza najbliższych do zmiany stylu życia;
• zachowuje się kulturalnie w roli gościa przy stole, kibica;
Zadania, które zrealizowaliśmy:
1. Zamieszczenie informacji o programie oraz informacji o podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły.
2.Wprowadzenie stałej tablicy „Promocja zdrowia", dostarczającej wiadomości na temat zdrowego odżywiania;
3. Rozpoczęliśmy cykl artykułów w gazetce szkolnej „Długa Przerwa"
4. Bierzemy udział w akcji „ Śniadanie daje moc"- klasy I –III oraz klasy IV – VI.
5. Szklanka mleka – dzieci piją mleko trzy razy w tygodniu.
6. Pogadanki na lekcjach wychowawczych, zajęciach świetlicowych nt. zdrowego żywienia.
7. Savoir- vivre – zasady kulturalnego zachowania się przy stole, dekoracja stołu...( zajęcia warsztatowe )
8. Prelekcje dla rodziców podczas zebrań.
9. Marszobiegiem witamy każdą porę roku.
10. Jemy zdrowy posiłek odpowiedni do pory roku – pogadanki, lekcje.
11. Spotkania integracyjne, np. „ Święto Pieczonego Ziemniaka",
12. Aktywnie odpoczywamy – konkurs na folder przedstawiający najciekawszy aktywny sposób spędzania aktywnego czasu z rodziną ( prace plastyczne lub prezentacja multimedialna). Klasa III przygotowała foldery pt. „Jesienny spacer po mojej okolicy".
13. Propagowanie aktywnego wypoczynku – pogadanki na godzinie wychowawczej nt. ruchu i odżywiania.
14. Inscenizacje, projekty i zabawy edukacyjne promujące zdrowe odżywianie.
15. Imprezy i uroczystości szkolne z posiłkiem uwzględniający własciwe odżywianie z akcentem na warzywa i owoce.
16. Festyn "Zdrowa Rodzina" na podumowanie efektów programu.